Powrót klasyki. Trains.

Kończą się wakacje, kończą się polybagi więc czas powrócić do tego, co było powodem powołania do życia LS. Do klasyki. Dzisiejszy wpis dotyczył będzie dwóch zestawów, które już jakiś czas zalegały niezłożone i nieopublikowane. Oba pochodzą ze świetnej serii Trains, a dokładnie z serii z lat 90-tych, tj. 9v. Jeżeli chodzi natomiast o polybagi, to z pewnością pojawią się jeszcze w tym roku na stronie, w tym jako podsumowanie całości zbiorów. Ale wracając do klasyki dwie pozycje wg. roku powstania.

4537 Octan Twin Tank Rail Tanker,
4552 Cargo Crane.

Zestawy przedstawiają bardzo dobrze znany i rozpoznawalny wagon cysternę wraz z ciężarówką Octana przewożącą beczki z paliwem oraz mniej znany dźwig kolejowy. Zestawy dzielą dwa lata (1993 – 1995) i kolorystyka. Cysterna utrzymana w barwach Octana, czyli doskonale znany biały z czerwonym i zielonym. Dźwig to natomiast mieszanka czarnych podstaw wagonów (zresztą w przypadku cysterny także), żółtego, czerwonego i zielonego.

Moje egzemplarze są w bardzo dobrym stanie, choć przydałyby się lepsze naklejki do Octana. Dźwig natomiast (co nieczęsto się zdarza przy takiej ilości) posiada wszystkie naklejki, które nanosiłem jeszcze z oryginalnej wytłoczki. Nigdy nie używane. Do obu instrukcje, plus pudło do Octana. A teraz kilka dodatkowych zdjęć i słów opisu każdej z pozycji.

Octan Twin Tank Rail Tanker.

Najstarsza pozycja była naturalną koleją rzeczy po tym jak TLG wypuściło takie pojedyńcze wagony jak niebieski 4536, czy klasyczny czerwony 4543. Brakowało innego typowego wagonu transportowego, czyli cysterny. A że akurat w zestawach czas swój miał Octan, a nie Shell, jak chociażby we wcześniejszej wersji cysterny, tj. 7813, to wyszło jak wyszło.

Zestaw jak już wspomniałem składa się z dwóch elementów. Pierwszym i głównym jest wagon. To typowa krótka konstrukcja (mowa o platformie) na której postawiono dwa duże zbiorniki z paliwem, a pomiędzy nimi umieszczono z obu stron urządzenia do obsługi, w tym jeden centralnie umieszczony wąż, którego można używać z obu stron. Wagon posiada ponadto typowe zaczepy i osie dla serii 9-woltówek. Oba zbiorniki połączono na górze przejściem. To co widać już na pierwszy rzut oka to brak możliwości wejścia minifiga na dach cystern. Poza tym brak uwag jeśli chodzi o sam wagon.

Drugim elementem jest typowa dla pierwszej połowy lat 90-tych ciężarówka utrzymana oczywiście w barwach Octana i służąca do przewozu platformy z sześcioma beczkami z benzyną, tudzież olejem. Pojazd o ładnej i zgrabnej konstrukcji, z detalami. Beczki umieszczone na pojeździe także komponują się w barwy Octana, a dodatkowo sześć okrągłych bricków posiada nadruk z napisem. Łącznie w zestawie znajdziemy dziewięć elementów z nadrukiem i siedem naklejek. Autko moim zdaniem pozbawione wad i tak jak pisałem wcześniej nie odbiega od okresu z którego pochodzi.

W zestawie oczywiście znajdziemy także kierowcę ciężarówki, a jednocześnie przedstawiciela firmy, tj. ładnego minifiga z torsem zadrukowanym symbolem i nazwą Octana. 4537 to bardzo znana i lubiana pozycja w serii 9-woltówek. Typowy zestaw stanowiący element pociągu, lub pojedyńczy wagon stojący na bocznicy. Oczywiście jeden wagon to mało i by to miało rację bytu powinno się posiadać dwa lub trzy zestawy.

Pozycja moim zdaniem w zasadzie bez uwag, a jedyne do czego się przyczepiłem to brak możliwości wejścia minifiga na pomost znajdujący się na cysternach. Plusem jest natomiast klimat kolejowy, bonus w postaci cysterny, ciekawe elementy (których znajdziemy tutaj 174 sztuki), kształt zarówno wagonu, jak i pojazdu oraz kolorystyka. Moim zdaniem ta obowiązkowa pozycja dla każdego fana serii to zestaw na 9/10 punktów.

Cargo Crane.

Drugi z zestawów ujęty w zestawieniu to także pozycja uzupełniająca i wymagająca zastosowania lokomotywy z racji braku własnego napędu. Kolorystyką i przeznaczeniem nawiązuje do innych technicznych konstrukcji serii 9-tek, jak 45464525, czy też do swojego stacjonarnego odpowiednika do załadunku całych kontenerów, czyli do 4555, o którym pisałem jakiś czas temu (dokładnie tutaj).

Opisywany zestaw to bardzo bogata pozycja. W jej skład wchodzą bowiem dwa wagony, jeden duży z modelem głównym, czyli żółto – czerwonym dźwigiem oraz czterema podporami oraz mniejszy na którym umieszczono przenośny warsztat oraz małą drezynę. Jakby nie patrzeć dużo. Wszystko składa się z 282 części spośród których należy wymienić elementy typowe dla wagonów, ramię dźwiga, dwa kolejowe minifigi, drzwi wagonowe, jeden element z nadrukiem i aż jedenaście naklejek. Przyznam, że choć ich nie lubię, to w zestawach serii Trains są obowiązkowe. Urealniają konstrukcje i dodają kolorytu.

Jak już wspomniałem znajdziemy tu dwa wagony. Mniejszy z nich zawiera sporo dobroci w postaci zielonego warsztatu, zawierającego wewnątrz imadło oraz przenośny zestaw do spawania z dwoma butlami (fajny motyw) oraz małą drezynę z czerwoną skrzyneczką kryjąca klucz i młotek. Bardzo dobre uzupełnienie pociągowej serii i jak najbardziej potrzebne do wszelkich napraw. Zarówno warsztat, jak i drezynę można przenosić i zdejmować z wagonu dzięki odpowiednim zaczepom dla haka, którym dysponuje dźwig. Drezynka całkiem całkiem jak na tak niewielką konstrukcję, ze wspomnianą skrzynką, panelem sterowania oraz dwoma dźwigniami. Wagon sam w sobie też bez uwag. Typowa konstrukcja z dwoma barierkami i drabinkami.

Drugi, większy i główny wagon to platforma na której umieszczono obrotowy duży dźwig oraz miejsce na podest z czterema podstawami do podpór. Konstrukcja maszyny spójna, z dużą kabiną, detalami oraz ruchomym i wysuwanym ramieniem. Wszystko ładnie i funkcjonalnie skomponowane. Dźwig sporych gabarytów i sprawia wrażenie potężnego. Dodatkowo uroku nadają naklejki o czym już wspomniałem. Sam mechanizm podnoszenia i wysuwania ramienia nie sprawia problemu. Dodano także dwie blokady po bokach utrzymujące ramię na żądanej wysokości. Dodatkowo widoczne także dwie blokady dla samej maszyny by nie obracała się podczas jazdy pociągu.

To co mi się nie podoba w wagonie to system podpór. Wydawał mi się zbędny i z lekka szpecący do momentu próby podniesienia przenośnego warsztatu w położeniu ramienia pod kątem 90 stopni w stosunku do platformy. Skończyło się to wywrotką wagonu mimo iż jest ciężki i wydaje się być stabilnym. Jednak nawet mimo zastosowania podpór widać, że zarówno element obrotowy jest zbyt wysoki (co powoduje przechylanie się dźwigu), jak i same podpory od strony przenoszonego ładunku nie dają rady i się wyginają.

Mimo wspomnianego mankamentu sam dźwig, jak i cały zestaw to bardzo bawialna konstrukcja. Daje masę frajdy z możliwości operowania dźwigiem (który z lżejszymi ładunkami radzi sobie bez problemu). Dzięki 4552 można spokojnie powiększyć ilość wagonów wchodzących w skład pociągu, lub umieścić go na bocznicy w oczekiwaniu na jakieś działania naprawcze. Choć wada konstrukcyjna może przeszkadzać, pozostałe składniki zestawu, elementy wchodzące w jego skład w sensie dwóch wagonów z wyposażeniem, pozwalają wystawić mu ocenę 9/10 punktów.

W kolejnych wpisach dalsze klasyczne pozycje Lego.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii Lego, Trains i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s